kallesblogg.blogg.se

Ägg - en del av min diet

Publicerad 2019-02-20 13:53:41 i Allmänt,

Jag har börjat med en diet som innehåller mycket ägg och grönt. Eftersom att jag inte äter kött i vanliga fall och då dieten i korta drag handlar om att äta gott om proteiner och minska på kolhydraterna passar det mig utmärkt att en stor del av proteinkällan kommer från ägg och till viss del även bönor och linser som jag i normala fall även äter mycket av. Jag har tidigare provat de flesta typer av dieter utan något bestående resultat, visserligen har jag lyckats gå ner några kilo men när jag sedan börjat äta normal kost har dessa kilo snabbt kommit tillbaka. Denna typ av ägg baserad diet funkar lite som GI metoden, det vill säga att jag visserligen får äta kolhydrater men då i forma av lågsamma kolhydrater som håller en mätt under en längre tid än de snabba kolhydraterna som finns i vitt bröd och snabbmakaroner och dylikt. En vanlig frukost kan se ut som så att jag äter en skiva grovt bröd, ett kokt ägg och grönsaker av olika slag, samt kaffe. Till middag kan det vara en linssoppa eller en ägg omelett med rikligt av grönt och lika så till middag.

Eftersom att man bör tänka på att inte äta alltför mycket ägg då det kan påverka att kolesterolen skjuter i höjden har jag satt en maxgräns på två ägg om dagen. Denna nya diet kommer jag att följa tills att jag har lyckats gå ner de tio kilon som jag satt som mål, därefter kommer jag i fortsättningen även att äta mycket ägg och långsamma kolhydrater men kanske unna mig att gå ifrån ibland. Så länge som motion blir en del av min vardag så tror jag att jag kommer att lyckas att hålla vikten, men som det ser ut nu är de tio kilona rätt tungt för min kropp vilket gör träning mer krävande. Genom att gå ner dessa kommer jag att orka träna på ett helt annat sätt och på så sätt, genom bra kost och motion hålla vikten. Kommer att återkomma med hur det går och förhoppningsvis med positiva besked.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela